Comment repérer l’écoblanchiment… et l’éviter dans vos pratiques commerciales
Une version française suit directement après la version anglaise.
A French Translation directly follows the English

What is greenwashing? Why does it happen? Why is it undesirable? (And other questions you may have…)
The 7 Green Sins (Common Indicators of Greenwashing)
1. Painting it Green


2. Fluffing it Up
3. The Green Campaign


4. Faking it
5. Lacking Proof
Alongside common greenwashing practices is almost always a lack of proof to support claims of environmental sustainability. While a company might make statements about their positive environmental impacts (e.g., reducing carbon emissions, or an eco-friendlier material in their products), without proof, they lose a lot of their credibility and trust from consumers. This proof could be in the form of scientific evidence, certified third-party support, or a detailed explanation. If this information is missing, hidden away out of the consumer’s sight, or extremely difficult to find, there’s a good chance that there’s some greenwashing going on.


6. Sneaky Deceptions
7. Contradictory Behaviour

Approaching Greenwashing in Real Life

Next steps: Avoiding greenwashing as a business
- Be transparent and honest. This one is essential and connected to every key step. Transparency about sustainability efforts might be describing a concrete plan to reach certain goals, admitting limitations, and clearly detailing current sustainable practices. Misrepresenting or hiding information to the consumers almost always backfires—it’s not worth it to see consumers lose all trust, and for your business to face severe repercussions.
- Test your own claims. This one is essential and connected to every key step. Transparency about sustainability efforts might be describing a concrete plan to reach certain goals, admitting limitations, and clearly detailing current sustainable practices. Misrepresenting or hiding information to the consumers almost always backfires—it’s not worth it to see consumers lose all trust, and for your business to face severe repercussions.
- Get a third-party verification.This can be a difficult feat, but the outcome is worth it. A third-party certification shows consumers that your company has put in effort to support its sustainable values and acts to benefit the environment. A certification on your packaging, website, or other materials will immediately stand out to consumers and solidify your credibility. For example, get certified and add a How2Recycle label to recyclable packaging, a BPI certified label to compostable, or a TUV label to prove that your product has met compliance standards. But, remember to provide your customers with details about the certification to build trust and educate them about sustainable practices.
- Avoid the fluff! Remember those vague buzzwords, phrases and certifications? Steer clear of all of those! Again, the key here is to be detailed and transparent. “100% natural” as a descriptor doesn’t mean much to the environment or the consumer.
- Go beyond painting it green. It can be tempting to integrate the colour green and nature imagery into green initiatives and promotions—but before doing so, make sure this isn’t purely performative. Consumers will be more impressed with true commitments and proof of sustainability, rather than the “green aesthetic.” Go deeper and think before you paint!
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Comment repérer l’écoblanchiment… et l’éviter dans vos pratiques commerciales

Qu’est-ce que l’écoblanchiment? Pourquoi ce phénomène? Pourquoi l’éviter? (Et d’autres questions que vous pourriez vous poser…)
Les 7 péchés du marketing vert (signes courants de l’écoblanchiment)
1. L’hyper-verdure


2. L’étoffement
3. Les campagnes écologiques


4. Le mensonge
5. L’absence de preuve


6. La perfide ambiguïté
7. Les comportements contradictoires

Aborder l’écoblanchiment dans la vie réelle

Prochaines étapes : éviter l’écoblanchiment en tant qu’entreprise
- Soyez transparent et honnête. Cette étape est essentielle et liée à chaque étape clé. Pour faire preuve de transparence à l’égard des efforts de durabilité, vous pouvez décrire un plan concret pour atteindre certains objectifs, admettre vos limites et détailler clairement vos pratiques durables actuelles. Déformer ou cacher des informations aux consommateurs se retourne presque toujours contre les entreprises. Il serait dommage de voir les consommateurs perdre toute confiance en vous et de voir votre entreprise subir de graves répercussions.
- Testez vos propres affirmations. Êtes-vous en mesure de fournir des détails et des preuves de vos affirmations et engagements écologiques? Comprenez-vous vos propres processus et pratiques durables? Votre entreprise fait-elle preuve de durabilité dans plusieurs domaines (ou cela fait-il partie de vos projets futurs)? Il est peu probable que les consommateurs puissent comprendre et croire vos allégations écologiques si votre propre entreprise les remet en question. Le fait de pouvoir expliquer et étayer ces déclarations permettra également aux membres de votre entreprise de mieux les comprendre et montrera aux consommateurs l’ampleur de votre dévouement et de vos connaissances.
- Faites-vous certifier par un tiers. Cette tâche peut s’avérer difficile, mais le résultat en vaut la peine. Une certification par un tiers montre aux consommateurs que votre entreprise a fait des efforts pour soutenir ses valeurs durables et agit en faveur de l’environnement. La présence d’une certification sur votre emballage, votre site web ou d’autres supports attirera immédiatement l’attention des consommateurs et renforcera votre crédibilité. Par exemple, obtenez une certification et ajoutez un label How2Recycle aux emballages recyclables, un label certifié BPI aux emballages compostables ou un label TUV pour prouver que votre produit respecte les normes de conformité. Mais n’oubliez pas de communiquer à vos clients les détails de la certification afin d’instaurer un climat de confiance et de les sensibiliser aux pratiques durables.
- Évitez d’étoffer! Vous vous souvenez de ces mots, phrases et certifications vagues à la mode? Évitez-les! Là encore, vous devez être précis et transparent. La mention « 100 % naturel » ne signifie pas grand-chose pour l’environnement ou le consommateur.
- Allez au-delà des couleurs vertes. Vous pouvez être tenté d’intégrer la couleur verte et des images évocatrices de la nature dans les initiatives et les promotions écologiques, mais avant toute chose, assurez-vous que ce n’est pas purement performatif. Les consommateurs seront davantage impressionnés par les engagements réels et les preuves de durabilité que par une « esthétique verte ». Allez plus loin et réfléchissez avant de choisir vos couleurs!
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